29. okt. 2010

Betyder nye vinde fra KODA en redning af dansk radio?

Når KODA´s direktør Niels Bak fratræder efter 25 (!!!!) årsvirke i KODA, KAN der være lagt op til en opblødning af organisationens hårde linie overfor "kunderne" i butikken : primært pladeselskaberne og radioerne. Ialtfald varsler den nye direktør Anders Lassen en knap så uforsonlig linie, som forgængeren. Men en ting er jo jubelinterviews ved en tiltrædelse - noget andet er de barske realiteter.




Lassen kender nettet...
Anders Lassen - der har indsigt i internettet fra blandt andet jobbet som adm. direktør for Infomedia - lægger i dagens udgange af Børsen op til, at der skal findes nogle fremadrettede løsninger på, hvordan den digitale distribution fx. via Spotify og andre, kan komme i gang i Danmark. I Norge er der over 1.3 mio. brugere af Spotify og selv NRK (Norges svar på DR) bruger nu Spotify offensivt i forhold til at lægge playlisterne mv. ud til direkte download.

Hvis Anders Lassen VIRKELIGT har opbakning til at løse den gordiske knude mellem de digitale distributører og KODA i KODA´s bagland, KAN det indvarsle nye tider i Danmark.



Bliver radio det næste?
KODA´s største malkeko er de danske radiostationer. Hvert år tilflyder der KODA og GRAMEX tre cifrede millionbeløb i musikafgifter og hvert år, når radioerne forsøger at få afgifterne ned, får man arrogant stukket i hovedet af KODA´s vicedirektør Martin Gormsen, at "var musikrettighederne nul kroner, ville radioerne stadig give underskud!". JA tak mein Herr....!

Men det skyldes jo udelukkende, at det har været umuligt at oparbejde et sundt kommerciel radiomarked i Danmark som følge af - ja for høje musikafgifter (KODA/Gramex), vanvittige koncessionsafgifter til staten og manglende lederskab og sammenhold i den kommercielle sektor.

Staten har nu ryddet fremtidige koncessionsafgifter af vejen.

Derfor er det også på tide, at man tager tyren ved hornene og får åbnet for en fornuftig dialog mellem ophavsretsorganisationerne og radiostationerne. For den dialog findes ikke. Nuvel - man har et fint samarbejde parterne imellem så længe, at KODA/Gramex får det, de ønsker ved kasse et. Men hvis det handler om, hvordan man udregner tingene i forhold til fairness og hvordan man får lavet nogle fremadrettede løsninger, bliver det meget meget stille.

Og det samtidigt med, at den danske radiobranche er mere fragmenteret nu end nogensinde før, hvilket er et gigantisk problem i forhold til omverdenen og et problem, dansk radio er nødt til at løse indenfor meget meget kort tid.

Kom nu ind i kampen
Derfor kunne man også ønske sig, at KODA og Gramex tog medieforligene seriøst og virkeligt anstrengte sig for at gøre en indsats for, at der skabes en fælles forståelse af nødvendigheden af, at den kommercielle radiosektor i Danmark overlever. For gør den ikke det, kommer KODA og Gramex til at mangle kunder i butikken i fremtiden, når stationerne lukker - og dermed færre indtægter til dem, der har skrevet sangene og spillet med på pladerne.

Nu skal det så vise sig, hvorvidt Anders Lassen er manden, der skal vise sig at være fornyeren, der kan løse problemerne - eller om han lynhurtigt bankes på plads og KODA kommer til at køre videre i den samme gamle rille igen.


Politikerne løber fra ansvaret
På årets RADIODAYS - der iøvrigt ikke kunne få en krone i sponsorstøtte fra hverken KODA eller GRAMEX til trods for, at radioerne hælder trecifrede millionbeløb i deres kasser hvert år - slog politikerne til lyd for, at man ikke ville blande sig nævneværdigt i KODA og Gramex forholdene. Det skulle aftaleparterne selv klare, hvilket de aldrig har kunnet på tilfredsstillende vis. Derfor påtager politikerne sig et enormt ansvar for, at dansk radio ikke kommer ud af dødvandet.

Radioerne og og KODA/Gramex kommer aldrig til at kunne finde nogle langvarige løsninger, hvis ikke politikerne er deres ansvar bevidst og begynder at se KODA og Gramex problematikken fra andre sider end musikernes side.

Brug for en høring eller en kulegravning
Der er brug for, at vi får diskuteret problematikken og det ville klæde KODA og Gramex at deltage i en høring om det her - eller lade området kulegrave.

Hvis vi ikke finder nogle andre måder at arbejde på, vil dansk radio blive reduceret til en parantes i fremtidens mediebillede og de danske radiolyttere finde andre veje at lytte radio på via fx udenlandsk internetradio - udenfor KODA´s og Gramex´s rækkevidde og med índtægtstab for dansk musik til følge.

Lad os nu komme i arbejdstøjet og finde nogle samlede fremadrettede løsninger....

Til glæde for de danske musikelskere og radiolyttere....